Has marketing proved its worth to business? האם שיווק הוכיח את נחיצותו לעסקים?

Just a short  reflection. Was talking to an acquaintance the other day. He’s a partner/biz dev in a new  small company and we were discussing my potential professional contribution to their marketing effort. It ended up in my flatly refusing to take the job, because they were offering  pittance of a retainer for the work. They really couldn’t understand what was so wrong with the insulting remuneration they offered.

And this brings me to the core problem in marketing here in Israel: the big players don’t really need to make an effort, because  dominate the market, with  some being plain monopolies. Its just maintaining the facade, the image, for them, after all they are the Masters of the Commercial Universe. Whereas the small companies, especially in a highly competitive environment, should want to stand out, distinguish themselves to get more clients. Those are in the most dire need of marketing, because direct sales are not enough (everybody uses the same sales pitch and there is a vendor loyalty). They don’t understand the value of it and counting pennies, thinking “less is more” – cheap will do the job. And then, you hear the mantra: “we paid this intern and were disappointed- it didn’t work”. Huge wonder indeed.

To (F)B or not to (F)B?

תהייה שיווקית קצרה. דיברתי עם מכר בשבועות אחרונים.הוא שותף האחראי על פיתוח עסקי בחברה קטנה ודיברנו על תרומתי הפוטנציאלית למאמץ השיווקי שלהם. בסוף סירבתי לקחת את העבודה, משום שהם הציעו גרושים כריטיינר. הוא ממש לא הבין מה הבעיה עם ההצעה המעליבה שהם היו מוכנים לשים על הפעילות באינטרנט (וזה אחרי שהלכתי לקראתם והתגמשתי).

 וזה מביא אותי לבעיית הליבה בשיוק כאן בישראל: החברות הגדולות לא ממש צריכות להתאמץ שיווקית, כי די ידועות וחלקן פשוט מונופולים בתחומן (שטראוס, אוסם, תנובה ושות’). הן שומרות על התדמית, משום ששולטות בשוק.  ואילו החברות הקטנות יותר, במיוחד בתחומים רוויי תחרות היו אמורות לרצות לבדל את עצמן כדי לקבל יותר לקוחות. אלה הן הזקוקות ביותר לשיווק, כי מכירה ישירה לא עובדת יותר (כולם אומרים אותו הדבר ויש גם נאמנות לספקים קיימים).דווקא אלה לא מבינים את ערך השיווק וסופרים מעות, במחשבה שכמה שיותר זול יעשה את העבודה. ואז אתה מקבל את הזמירות: “אבל שילמנו לבחורה 2,000 ש”ח ולא ראינו

לקוח אחד מהפעילות. זה לא עובד”. אכן מפתיע.

They can do it cheaper! (1)

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s