The difference in marketing behavior of big and small companies- השוני בגישה השיווקית בחברות גדולות לעומת קטנות

 

 marketing

Just a short quick strategic musing.

These days I just completed a logistics and shipping industry survey for a certain publication. I have interviewed 10 companies: about 5 big ones (including local branches of internationals) and 5 small local providers. Their marketing behavior couldn’t be more polar.

Basically, the big ones didn’t try that much to distinguish themselves, to emphacise their advantages beyond being ‘big’ -and all that it entails business wise. Their marketing managers didn’t go out of their way to shed the light on the peculiar to them activities that might be beneficial for company’s branding and positioning. They were all just basking in the glow of their corporate entity. It was rather dull to get the same copy cat answers from them.

The smaller ones were much more creative and happily volunteered any info that might give them that unique angle and make them look better. Every bit of the smallest activity was presented in the most business appetising way, every standard procedure was wrapped in the right marketing guise.

This stark contrast just made wonder about the complacency in the big corporates. These mammoths seem to take themselves and the market for granted. They don’t seem to be that hungry anymore, especially in a densely populated – by competitors – business environment like Israel.

I guess they are sure they can afford it. Time will tell.

הירהור האסטרטגי נוגה קצר.

בימים אלה, השלמתי סקר חברות בתחום הלוגיסטיקה והשילוח עבור קבוצת מדיה מסוימת. ראיינתי כ-10 חברות: כ-5 גדולות (כולל נציגויות/זכיינים של גופים בינלאוציים) ו-5 מקומיות קטנות. ההתנהגות השיווקית שלהם היתה מאוד קוטבית.

בגדול, השחקנים הגדולים לא ממש ניסו לבדל את עצמם, להדגיש את היתרונות שלהם מעבר לגודל – וכל הכרוך בזה עיסקית. מנהלי הישווק שלהם לא ממש יצאו מגדרם לפרט פעילויות ייחודיות שיכלו למתג ולמצב אותם באופן מיטבי. הם כולם נהנו מחסות החברה האם מעבר לים. והתשובות שקבלתי היו די זהות ומשעממות.

הקטנות היו הרבה יותר יצירתיות ונדבו בשמחה כל שביב מידע שיכל להאיר אותם מזוית מעניינת יותר. כל חלקיק פעילות עסקית ולו הקטן .והטריביאלי ביותר נעטף באריזה שיווקית עסקית מושכת

ההבדל החד גרם לי להרהר בדבר השאננות התאגידית של החברות הגדולות. הממותות תופסים את עצמם ואת נתח השוק שלהם, כנראה, כמובן מאליו. לא נראה שהם כל כך רעבים, אפילו בתנאי תחרות ענפית רוויה, כמו זו השוררת בישראל.

אני מניחה שהם חושבים שיכולים להרשות לעצמם התנהלות זו. הזמן יגיד.

נ.ב. – בימים אלה, כל הזמן חושבת של שופרסל ומגה. גם הם חשבו שלעולם חוסן.

Advertisements

2 thoughts on “The difference in marketing behavior of big and small companies- השוני בגישה השיווקית בחברות גדולות לעומת קטנות

  1. No rest for the wicked….LOL 🙂

    תגיד, איך ננצח את יוקר המחיה, אם ננוח? צריך להאכיל פיות, לא? 😦

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s