Facebook, Twitter and the rest who you think can spy the best ?

Another article in i-hls.com. The full version, as always  🙂

http://i-hls.com/2013/04/facebook-twitter-and-the-rest-who-you-think-can-spy-the-best

 Hope I won’t get a virtual stoning after this column, because I am going to shatter the Holy Golden Calf of the social networks – their traditional usability. After the digital dust has settled, the marketing/sales wonders promised by the early social media gurus have been slow to materialize due to one concrete reality: nobody has come up yet with the alchemic formula that converts ”likes” into money. The genius who will ‘decipher’ this ‘code’ is sure to become a billionaire overnight.

twitter-bots-cartoon

In the meantime, we live in one huge and loud Babel Tower of electronic spam – an endless unimaginable amount of totally useless information noise, overloading and irritating the users. And it is forever increasing. Many “funky” startups tried – and still try – to optimize the profiling in order to somehow bring the “likes” and $$$$ together. However, the more resourceful succeed, at best, to secure some temporary investment for their “revolutionary” applications. Results? That’s a different story altogether.

Given the omni- presence of this huge info noise in our lives, is it so totally useless? Well, depends on the objectives. And my point is that if organizations shift their business focus from exclusively marketing and sales,to other spheres of corporate activity, they might see a very tangible dollar value to their active digital presence.

Let’s remember the old cliché “information=money”, much money. Actually, it’s golden. And what a wonder, this highly expensive product is given voluntarily for free! On Internet.  identify and scoop it and work into revenue. Not only in marketing, but also in:

  1. CRM – the first and easiest sphere of activity. (See Steve McKee at Bloomberg/Businessweek http://www.businessweek.com/articles/2012-06-08/how-social-media-is-changing-crm#p2).  A happy customer is a returning customer. Talk to them, engage them, endear them – real time, the moment their first status appears. Boost the online customer/technical and other support, and you will see a sequential change in the deal flow.
  2. BI – business intelligence. Funny how much invaluable info you can get from a Facebook’s, LinkedIn et al chat of a couple of engineers from a rival company. Facebook’s notorious fake profiles? Great, create one and start fishing industrial intel from competitors (see this illuminating 2012 research by Unisphere Research for Information Today: http://www.gse.org/Portals/2/docs/GSE%20Docs/SocialMedia_BI_SurveyReport_Final.pdf).

 You are not soliciting  clicks or begging for”likes”, just discussing some cool stuff, in the process of exchanging  pet pics. What can be more natural and unobtrusive than that?

Defense industries are not known for a particular liking of the social media. At best, do some sort of internal PR with the company’s latest do pics on Facebook. However, putting some thought into it, a lot more deals could be closed if one undercuts the competitor, following the leads found in this pile of information trash.

Facebook as a diamond mine? Should I tell Zuck the Slayer?

Your business intelligence is only as good as the tools you use.

Your business intelligence is only as good as the tools you use.

ובעברית:

http://i-hls.com/he/2013/04/facebook-twitter-and-the-rest-who-you-think-can-spy-the-best/

פייסבוק, טוויטר, כאן, בחו”ל? מי הכי טוב בריגול?

נכתב ע”י 

אני מקווה שלא יסקלו אותי ממש באבנים, כי אני הולכת לנתץ את עגל הזהב של הרשתות החברתיות – השימושיות ה”מסורתית” שלהן. לאחר שהאבק הדיגיטלי שקע, הניסים והנפלאות בשיווק ומכירות שהובטחו על ידי הגורואים הצעירים של הרשתות החברתיות מאנו להתממש, וזה בגלל סיבה אחת מאוד מוחשית: אף אחד עוד לא עלה על הנוסחה האלכימית, המתרגמת את הלייקים לכסף. הגאון שיפצח את ה”קוד”, לבטח יהפך למיליארדר בין לילה.

ובנתיים, אנו חיים במגדל בבל אחד ענק ורועם של פסולת אלקטרונית – כמות דמיונית ואינסופית של רעש מידע חסר תועלת, המעצבן ו”קובר” אותנו תחתיו. והרעש הזה רק הולך ומתגבר. סטארט-אפים “מגניבים” רבים ניסו – ועדיין מנסים – לשכלל את אופטימיזציית פרופיל המשתמש, כדי איכשהו לחבר את ה”לייקים” לדולרים. אולם, היותר “יצירתיים”, מצליחים, במקרה הטוב, לקבל איזושהי השקעה ראשונית זמנית, עבור האפליקציה ה”מהפכנית” שלהם. תוצאות? זה כבר סיפור אחר לגמרי.

בהתחשב בכך שרעש המידע הזה הוא גורם קבוע בחיינו, האם כולו כל כך חסר משמעות? תלוי במטרות. אני חושבת, שאם הארגונים ישנו את המיקוד, יסיטו אותו משיווק ומכירות באופן בלעדי, לפעילויות עסקיות אחרות, הם עשויים לקבל תמורה מוחשית בהכנסות, בעקבות הנוכחות הדיגיטלית שלהם.

בואו נזכר בקלישאה הישנה “מידע=כסף”, הרבה כסף. למעשה, הוא פשוט זהב. וראו איזה פלא, מוצר יקר זה ניתן באופן חופשי, בחינם! באינטרנט. רק זהה אותו, העמס אותו והפוך אותו להכנסה. לאו דווקא בשיווק, אלא ב:

  1. ניהול לקוחותהתחום הראשון והקל ביותר להטמעה (ראו את המאמר של סטיב מק’קיבבלומברג/ביזנסוויק
  2. http://www.businessweek.com/articles/2012-06-08/how-social-media-is-changing-crm#p2)). לקוח מרוצה הוא לקוח חוזר. דברו איתו, תכנסו לאינטראקציה איתו, לטפו אותו – בזמן אמת, ברגע שהסטטוס הראשון מופיע. עיברו לתמיכת לקוחות על כל גווניה – מכירתית, טכנית וכו’ – ואתם תראו שינוי מתבקש בתזרים עסקאות.
  3. ריגול תעשייתימשעשע כמה מידע שימושי ניתן לאסוף משיחת מהנדסים מחברה מתחרה בלינקד-אין ושות’. הפרופילים המזוייפים הידועים לשימצה של פייסבוק? מעולה, תפתחו כאלה ותתחילו לדוג מידע תעשייתי ממתחרים (ראו את המחקר החדשני בנושא משנת 2012 מ- Unisphere Research for Information Today

http://www.gse.org/Portals/2/docs/GSE%20Docs/SocialMedia_BI_SurveyReport_Final.pdf).אתם לא משדלים לקליקים או “מתחננים” ל”לייקים”, אלא בסך הכל מדסקסים “דברים מגניבים” בין החלפת תמונות חיות המחמד שלכם. מה יכול להיות יותר טבעי מזה?

תעשיות בטחוניות לא ידועות בחיבה המיוחדת שלהן לרשתות חברתיות. במקרה הטוב, הן מתחזקות את מורל העובדים על ידי פרסום תמונות גיבושוני חברה בפייסבוק. אולם, אם מישהו יטרח להקדיש לכך מחשבה ותכנון מעמיקים יותר, הוא יגלה שניתן לגנוב ולסגור עסקאות רבות יותר, בעקבות הלידים שמוצאים בערימת פסולת המידע הזו.

פייסבוק כמכרה יהלומים? האם לספר זאת ל”צוק הקוטל”?

מאת: ויקי זיסמן

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s